Gravidträning

Alla graviditeter är unika och högst individuella.
Alla friska gravida kan träna och ska gärna vara fysiskt aktiva, precis som icke-gravida. Tjohoo så fina råd det numera finns jämfört med när mamma var gravid med mig 🙂
Sen är det självklart att träningen behöver anpassas ju längre in i graviditeten vi kommer.
Även om du tränar regelbundet innan du blir gravid är det inte självklart att du vågar eller vill köra på som du brukar från den dagen du plussar på stickan. Jag kan relatera till det. Men nu för tiden vet vi ju att det inte är = sjukdom att vara gravid utan att det snarare är massor med fördelar att träna på. Precis som alltid annars.
Så en grej att tänka kan ju kanske vara att om det känns bra för dig – så är det bra för dig OCH för bebis.

Jag har erfarenhet av att träna kvinnor som genomgår ’normala’ graviditeter, det vill säga utan några komplikationer eller avrådan från fysisk aktivitet. Det jag är bra på är att inspirera till att träna STYRKA, eftersom det är vad jag anser ger mest ’bang for the buck’ när du är gravid. Finns inga fel med att ha muskler när du ska bära ett barn dygnets alla timmar i en oändlighet (eller åtminstone vad som känns så…).
Jag har också utöver kunderna egen erfarenhet av att ha styrketränat under mina två graviditeter, 2015 och 2017.

Gravidträning i grupp med mig och Anna startar vid några tillfällen/halvår. Det brukar vara 4-6 tillfällen/omgång och passen hålls på kvällstid.
Där pratar vi om styrketräning vid graviditet, tipsar om övningar, peppar varandra och kör träningspass tillsammans. Det ingår även ett träningsprogram att göra hemma samt ett gummiband som är ett perfekt redskap för hemmaträning.

* Inga datum är satta för nästa start 2020.
Är du intresserad av gravidträning? Maila oss på annaochchris@gmail.com
Kanske är ni ett gäng kompisar som vill skapa en egen gravidgrupp?
Hör gärna av er, vi är flexibla med tider och upplägg.


Exempel på hur ett pass kan se ut.